Reistijd verandert mee

Veolia Reistijd

Het totaal aantal smartphonegebruikers in Nederland is in de eerste helft van 2013 met één miljoen toegenomen en staat nu op ruimt acht miljoen. Dat maakte Paul van Niekerk, algemeen directeur van onderzoeksbureau Intomart GfK, bekend tijdens het Mediapark Jaarcongres op 20 juni. De nationale vervoersmaatschappij Veolia Transport speelde in op deze indrukwekkende groei door een compleet nieuwe, digitale versie van het magazine Reistijd te introduceren.

Niet alleen het aantal smartphonegebruikers nam sterk toe. Ook beschikt inmiddels 44 procent van de Nederlandse bevolking over een tablet: in de eerste helft van dit jaar kwamen er 1,3 miljoen nieuwe gebruikers bij. Hiermee wordt het internetgebruik steeds mobieler; een verschuiving waarmee merken en hun webontwikkelaars terdege rekening moeten houden. Van websites wordt immers op ieder scherm een optimale gebruikservaring verwacht - ook onderweg.

Veolia Reistijd

Vermaken en informeren
Volgens Veolia Transport Nederland moet een reis zo aangenaam mogelijk verlopen. Vanuit die gedachte is Reistijd in het leven geroepen: een magazine dat de reiziger vermaakt én informeert met relevante content. Voorheen werd Reistijd als magazine gemaakt, nu als krant; zowel in opmaaktechnisch opzicht als op journalistiek vlak een hele klus. "Optimaal gebruikmaken van de ruimte in een duidelijke frisse opmaak, dat is het streven. In Reistijd willen we informatie kwijt over onze kaarten en producten, achtergrondartikelen en leuke wetenswaardigheden, liefst gerelateerd aan reizen en Veolia", aldus Dini Roozendaal van de afdeling communicatie van Veolia Transport Nederland.

Interactie
Onlangs is de door BOOM Communicatie ontwikkelde, digitale versie van Reistijd gelanceerd. Met het oog op het veranderende mediagebruik in de afgelopen jaren, is deze online versie geoptimaliseerd voor smartphones en tablets. Volgens Annemieke Boidin - Van Egmond, die de ontwikkeling van Reistijd namens BOOM begeleidt, sluit de nieuwe website uitstekend aan bij de missie van Veolia: "Aanvullend op de inhoud van de papieren krant, vindt de reiziger er extra's als foto's en filmpjes. Bovendien kan hij rechtstreeks doorklikken naar andere websites en is het mogelijk de artikelen te delen via social media. Zo ontstaat veel meer ruimte voor interactie met de reizigers. Door de optimalisatie voor smartphones en tablets kunnen zij deze interactie ook onderweg aangaan - precies daar waar zij op Veolia rekenen".

Geraadpleegde bron: iMMovator.nl.

Over Veolia
Veolia Transport Nederland verzorgt in de provincies Noord-Brabant, Zeeland en Limburg en de regio Haaglanden busvervoer, treinvervoer, taxidiensten en fast ferries. De organisatie vervoert dagelijks meer dan 300.000 reizigers. BOOM ontwikkelde de bladformule en bijbehorend grafisch concept van Reistijd en begeleidt de gehele realisatie en productie van het blad, inclusief vormgeving en copywriting. Reistijd verschijnt vier keer per jaar met een oplage van 31.000 stuks en wordt verspreid via de bussen, treinen en fast ferries van Veolia. 

Recent nieuws

19 oktober 2017

Reclassering Nederland heeft BOOM Communicatie aangewezen als strategisch partner voor het ontwikkelen van haar website, na een aanbestedingstraject onder drie geselecteerde bureaus. In samenwerking met Axendo, dat verantwoordelijk is voor de technische realisatie, werkt BOOM Communicatie de...

Lees verder